بعد از خلق اين اثر توسط «هاینریش بُل» در سال ۱۹۶۳، به خاطر نگاه منفی آن به کلیسای کاتولیک و دیدگاه آزاداندیش «بُل» راجع به مذهب و مسائل اجتماعی، خشم محافظهکاران در آلمان برانگیخته و بین مطبوعات بحث و جدل درگرفت؛ حتی در سال ۱۹۷۲، مطبوعات محافظهکار جایزهي نوبل او را مورد حمله قرار دادند.
آري! اين درام رئال و غمانگیز برندهی جایزهی نوبل ادبیات ۱۹۷۲ و گئورگ بوخنر ۱۹۶۷ شد؛ یکی از عاشقانههای تأثیرگذار قرن بیستم كه در آن ریاکاریها و تلخیهای دنیا از پس صورتک یک دلقک مطرح ميشود؛ دلقكي از خانوادهاي متمول كه به خاطر تفاوت در نوع نگرش به زندگی و مذهب، خانوادهاش را ترک و به عنوان یک دلقک زندگي را گذران مينمايد.
اما به دلیل اهمیتدادن به انسان و مقابله با هر چیزی که مانع انسانبودن است، از سویی و پرداختن به موضوع جنگ و پیامدهای آن از سوی دیگر، آثار اين نویسندهي آلمانی محبوبیت خاصي بين ایرانيان دارد، تا جايي كه فیلم «سنتوری» ساختهی «داریوش مهرجویی» برداشت آزادی از این رمان میباشد.
هنوز نظر کاربری وارد نشده است